رنگ و نیرنگ در حماسه ملی ایران
نویسندگان
چکیده
کشف نقطه آسیب پذیری قهرمانان بر پایه اصل حماسی نیرنگ استوار است و شیوه ای که برای این منظور پیدا می شود بر محور جادو و اطلاعاتی است که ژرف ساخت آن برتری یک پهلوان را در میدان نبرد رقم می زند. دست یابی به نقطه شکست پذیری قهرمان کار هر کسی نیست و جنگجویان معمولی نمی توانند به آن دست یابند. سیمرغ می تواند راز این قهرمانی را به قهرمان بیاموزد و در مورد آشیل نیز این گونه است یعنی کسی که راز رویینه نبودن پاشنه او را می داند او را گرفتار می سازد. در شاهنامه هم عامل پیروزی قهرمانان همیشه تیر و تیغ و شمشیر پهلوان نیست بلکه گاهی اوقات سلاحی ناپیدا که در وجود قهرمان است یعنی نیرنگ یگانه عامل شکست دشمن می شود. در این اثر بزرگ در غالب داستان ها، عقل و اندیشه و خردورزی غلبه دارد اما در عین حال فریب و نیرنگ و جادو نیز از ابزار جنگیِ قهرمانان و ضد قهرمانان است منتهی مزیت بزرگ شاهنامه در پرداخت داستان های خود چنان است که پهلوانان آن از این ابزار جنگی که در میدان نبرد گونه ای از فرا واقعیت را دارد به عنوان آخرین چاره و درست زمانی که تمام شیوه های دیگر آزموده شده و نتیجه ای نداشته اند استفاده می شود. نتایج حاصله حاکی از آن است که فردوسی در تمام ادوار شاهنامه (اساطیری، پهلوانی و تاریخی) بیش از پنجاه بار از این مختصه بهره برده در حالی که پیرنگ و توالی منظم حوادث داستانیِ آن به گونه ای است که از سایر مختصات پهلوانی به هیچ وجه غفلت نورزیده است.
منابع مشابه
مکر و نیرنگ در عاشقانه های حماسه های ملی ایران
حماسههای ملی ایران سرشار از عاشقانههای کوتاه و بلند است و عشق بدنهی اصلی این حماسهها را تشکیل میدهد. عشقهای حماسی با عاشقانههای محض چون لیلی و مجنون و خسرو وشیرین و ... تفاوتهای اساسی دارند. یکی از موضوعات برجسته و متفاوت در عاشقانههای حماسی مکر و نیرنگ است که به تناسب موضوع به وفور یافت میشوند. مکرها به انواع مختلف در این عاشقانهها نمود پیدا میکنند و در اغلب موارد نیز بار معنایی من...
متن کاملمکر و نیرنگ در عاشقانههای حماسههای ملی ایران
حماسههای ملی ایران سرشار از عاشقانههای کوتاه و بلند است و عشق بدنهی اصلی این حماسهها را تشکیل میدهد. عشقهای حماسی با عاشقانههای محض چون لیلی و مجنون و خسرو وشیرین و ... تفاوتهای اساسی دارند. یکی از موضوعات برجسته و متفاوت در عاشقانههای حماسی مکر و نیرنگ است که به تناسب موضوع به وفور یافت میشوند. مکرها به انواع مختلف در این عاشقانهها نمود پیدا میکنند و در اغلب موارد نیز بار معنای...
متن کاملتأثیر حماسه ملی و میهنی ایران در اشعار اقبال لاهوری
علامه محمد اقبال لاهوری از شاعران نامدار و برجستۀ پاکستان است که نقشی بسزا در دفاع از ارزش های ملّی و آزادی خواهی در پاکستان و شبه قارّه و بویژه در قلمرو زبان و در پیروی از گرانمایگان فرهنگ و ادب ایران و معارف اسلامی دارد و چشمه زلال اندیشه وطنی وی همواره در جوش و خروش بوده است و این شوریدگی ملّی و آیینی را در قالب زبان فاخر فارسی و اندیشه های بلند فرهنگ ایرانی، ناموس اخلاقی و شرف دینی خود می...
متن کاملنسبت تاریخ و حماسه در حماسة ملی ایران
شباهتها و تفاوتهای حماسه و تاریخ و نسبت میان آنها از دیر باز توجه محققان هر دو حوزه را به خود جلب کرده است، زیرا هر دو از طریق بیان روایت به گذشته میپردازند. شباهت میان این دو روایت تا حدی بوده، که گذشتگان گاهی تفاوتی میان روایت تاریخی و حماسی قائل نمیشدند. این امر شامل حماسة ملی ایران و عالیترین نمونة آن، شاهنامه، نیز میشده است که ایرانیان تا اواسط عصر قاجار آن را همان تاریخ ایران پیش ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
دوفصلنامه ادبیات حماسی دانشگاه لرستانجلد ۲، شماره ۱، صفحات ۱۲۷-۱۵۶
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023